Digitale vaardigheden versterken en helpen bij het ontwikkelen van een kritische houding ten opzichte van nieuwe ontwikkelingen en het bevorderen van mediawijsheid.
In onze snel veranderende wereld is het cruciaal om digitale vaardigheden en mediawijze competenties te blijven ontwikkelen. Als leerkrachten spelen we een essentiële rol in het voorbereiden van de volgende generatie op een toekomst waarin technologie en media een steeds grotere rol spelen.
Digitale tools, apps en hulpmiddelen vormen krachtige instrumenten om het leerproces te versterken. Ze kunnen lerenden meer eigenaarschap verschaffen, automatisch remediëren, of helpen bij het aanbieden en uitwerken van bijkomende uitdagingen. Dit kan door gebruik te maken van online samenwerkingsplatformen, het aanbieden of zelf creëren van digitale leermaterialen, alsook door doelgericht gebruik te maken van educatieve apps. Daarbij is het belangrijk dat we steeds het doel van de les voor ogen houden en de gewenste werkvorm.
Mediawijsheid is niet langer een optionele vaardigheid, maar een essentieel onderdeel van ons onderwijs. We dienen lerenden niet enkel te begeleiden in het gebruik van digitale middelen, maar trachten zelf ook steeds mediawijzer om te gaan met digitale mogelijkheden. In een wereld vol fake nieuws, algoritmen en automatisch gegenereerde content trachten we te begrijpen hoe media werken. Mediawijsheid helpt ons om informatie kritisch te evalueren en betrouwbare bronnen te onderscheiden van misleidende content. Door zelf mediawijzer te worden, leren we hoe we digitale tools effectief en veilig kunnen inzetten in onze lessen. Dit verrijkt het leerproces en maakt ons beter in staat om leerlingen te ondersteunen. Door mediawijze keuzes te maken, laten we zien hoe belangrijk het is om kritisch en ethisch om te gaan met digitale media.
Door digitale hulpmiddelen sterker in de vingers te krijgen kan je de diversiteit van verschillende systemen voor lerenden beperken en gerichter leren inzetten. Alleen door zelf vlotter met alle middelen te leren werken en beter te begrijpen hoe ze werken kan je er voor zorgen dat digitale tools bijdragen tot effectieve leerwinst. Lerenden zullen op deze manier ook de voor- en nadelen ontdekken en mediawijzer met deze hulpmiddelen leren omgaan.
De eerstvolgende vormingen die voor dit thema gepland staan
28.01
Inspiratiesessie
In deze opleiding maken we je wegwijs in de Google Admin Console. We bekijken de belangrijkste instellingen en overlopen best...
20.02
Inspiratiesessie
Beschik je over een digitaal bord in jouw klaslokaal? Wij leren jou graag hoe dit bord jouw lessen kan versterken en de inter...
20.02
Inspiratiesessie
Beschik je over een digitaal bord in jouw klaslokaal? Wij leren jou graag hoe dit bord jouw lessen kan versterken en de inter...
24.02 t.e.m 27.05
Traject
Hoe ga je om met AI op school? Welke beleidskeuzes dringen zich hiervoor op? Kunnen AI-tools een pedagogisch didactische meer...
13.03
Inspiratiesessie
Beschik je over een digitaal bord in jouw klaslokaal? Wij leren jou graag hoe dit bord jouw lessen kan versterken en de inter...
13.03
Inspiratiesessie
Beschik je over een digitaal bord in jouw klaslokaal? Wij leren jou graag hoe dit bord jouw lessen kan versterken en de inter...
18.03
Inspiratiesessie
Benieuwd hoe een chatbot jouw werk écht kan vereenvoudigen en versterken? Ontdek jouw persoonlijke digitale assistent in het...
24.03
Inspiratiesessie
Benieuwd hoe een chatbot jouw werk écht kan vereenvoudigen en versterken? Ontdek jouw persoonlijke digitale assistent in het...
27.03
Inspiratiesessie
Benieuwd hoe een chatbot jouw werk écht kan vereenvoudigen en versterken? Ontdek jouw persoonlijke digitale assistent in het...
31.03
Inspiratiesessie
Beschik je over een digitaal bord in jouw klaslokaal? Wij leren jou graag hoe dit bord jouw lessen kan versterken en de inter...
03.04 t.e.m 27.05
Traject
Hoe ga je om met het gebruik van generatieve AI-tools in jouw lessen en opdrachten? Artificiële intelligentie is niet langer...
“Samen leren vanuit goesting, verbinding & meesterschap”
19.09 t.e.m 03.06
Traject
Gedrag is communicatie, ook moeilijk gedrag bij kinderen en jongeren. In deze jaaropleiding maak je je de taal van moeilijk g...
18.10 t.e.m 03.06
Traject
In deze intensieve opleiding voor schoolleiders, leg je de focus op die zaken waar jij meest impact op hebt. Heel wat context...
07.11 t.e.m 24.04
Traject
In dit traject wordt een kernteam (directie + vertegenwoordiging van het team) samen opgeleid. De kerngroep leert te bouwen a...