De wereld van generatieve artificiële intelligentie (AI) is volop in beweging en dringt steeds dieper door in het onderwijs. Voor schoolleiders en beleidsteams roept dit belangrijke vragen op. Wat is AI precies? Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen? Hoe kunnen we AI op onze school integreren en welke standpunten dienen we in te nemen en welke beleidskeuzes brengt dit met zich mee? Mogen onze lerenden, leerkrachten en andere personeelsleden AI gebruiken? En zo ja, onder welke voorwaarden? Moeten we dit opnemen in het schoolreglement? Hoe kunnen we een doordacht AI-beleid ontwikkelen dat kansen benut en risico’s minimaliseert?
In dit opleidingstraject bieden we u inzichten om deze vragen samen te beantwoorden en reiken we praktische hulpmiddelen aan om het gesprek over AI binnen uw school en onze scholengroepen te faciliteren. We helpen jou antwoorden te vinden op deze vragen en maken zo samen werk van een gezamenlijk AI-beleid voor onze eigen specifieke context.
Aanpak & programma
In de ochtend verkennen we de Europese en Vlaamse richtlijnen met betrekking tot AI. We bespreken de randvoorwaarden waaraan scholen moeten voldoen om AI effectief in te zetten in hun onderwijsbeleid, met speciale aandacht voor evaluatiebeleid. Het doel van deze sessie is om de eerste stappen te zetten naar een concreet AI-beleid op uw school.
‘s Middags gaan we praktisch aan de slag met AI. Als schoolleider of beleidsmedewerker is het essentieel om zelf ervaring op te doen met generatieve AI en platforms zoals Copilot, Gemini en ChatGPT. We beginnen met een introductie in het schrijven van effectieve prompts volgens het Doel-TRICK promptkader van PBD-GO!. Daarna werken we in kleine teams aan AI-implementatieplannen, waarbij we gebruikmaken van de intelligentiedriehoek die menselijke intelligentie, kunstmatige intelligentie en samenwerkingsintelligentie combineert. Elk team bouwt voort op de theorieën en ethische richtlijnen die ‘s ochtends zijn besproken.
We onderzoeken hoe deze inhoud kan worden afgestemd op de specifieke context en visie van uw school. De sessie wordt afgesloten met een plenaire uitwisseling van inzichten, waarbij alle teams inspiratie en praktische ideeën delen.
Kortom, ervaar wat AI te bieden heeft, ontdek de mogelijkheden, regelgeving en risico’s, en ga naar huis met concrete handvatten om een AI-beleid op uw school vorm te geven en zelf met AI aan de slag te gaan.
Doelstellingen
09/10/2024 in Nieuwstraat 122a, 1730 Asse
23/10/2024 in Nieuwstraat 122a, 1730 Asse
15/11/2024 in Nieuwstraat 122a, 1730 Asse
09u00 - 12u00
09u00 - 12u00
13u00 - 16u00
Fysiek
Fysiek
Fysiek
ICT anker / TICT / PICT
Leidinggevende
Beleidsmedewerker
Technisch adviseur (coördinator)
CLB-medewerker
Kleuteronderwijs
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Deeltijds kunstonderwijs
Volwassenenonderwijs
Internaten
Hand-outs presentatie
Certificaat van Microsoft
Geen voorkennis vereist
€ 180
Max. 24
Mark Willems
Lieve Van Assche
Thomas Vliebergh
Jessica Morseau
Mark Willems
Innovatie & ICT integratie – GO! PBD
Lieve Van Assche
Projectmedewerker EdHuB & AI bij HOWEST Hogeschool West-Vlaanderen
Thomas Vliebergh
Lector hogeschool bij HOWEST Hogeschool West-Vlaanderen
Jessica Morseau
CLIL teacher trainer, lector lerarenopleiding HOWEST Hogeschool West-Vlaanderen