Artificiële intelligentie in schoolbeleid

Artificiële intelligentie in schoolbeleid

De wereld van generatieve artificiële intelligentie (AI) is volop in beweging en dringt steeds dieper door in het onderwijs. Voor schoolleiders en beleidsteams roept dit belangrijke vragen op. Wat is AI precies? Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen? Hoe kunnen we AI op onze school integreren en welke standpunten dienen we in te nemen en welke beleidskeuzes brengt dit met zich mee? Mogen onze lerenden, leerkrachten en andere personeelsleden AI gebruiken? En zo ja, onder welke voorwaarden? Moeten we dit opnemen in het schoolreglement? Hoe kunnen we een doordacht AI-beleid ontwikkelen dat kansen benut en risico’s minimaliseert?

 

In dit opleidingstraject bieden we u inzichten om deze vragen samen te beantwoorden en reiken we praktische hulpmiddelen aan om het gesprek over AI binnen uw school en onze scholengroepen te faciliteren. We helpen jou antwoorden te vinden op deze vragen en maken zo samen werk van een gezamenlijk AI-beleid voor onze eigen specifieke context.

 

Aanpak & programma

 

In de ochtend verkennen we de Europese en Vlaamse richtlijnen met betrekking tot AI. We bespreken de randvoorwaarden waaraan scholen moeten voldoen om AI effectief in te zetten in hun onderwijsbeleid, met speciale aandacht voor evaluatiebeleid. Het doel van deze sessie is om de eerste stappen te zetten naar een concreet AI-beleid op uw school.

 

‘s Middags gaan we praktisch aan de slag met AI. Als schoolleider of beleidsmedewerker is het essentieel om zelf ervaring op te doen met generatieve AI en platforms zoals Copilot, Gemini en ChatGPT. We beginnen met een introductie in het schrijven van effectieve prompts volgens het Doel-TRICK promptkader van PBD-GO!. Daarna werken we in kleine teams aan AI-implementatieplannen, waarbij we gebruikmaken van de intelligentiedriehoek die menselijke intelligentie, kunstmatige intelligentie en samenwerkingsintelligentie combineert. Elk team bouwt voort op de theorieën en ethische richtlijnen die ‘s ochtends zijn besproken.

 

We onderzoeken hoe deze inhoud kan worden afgestemd op de specifieke context en visie van uw school. De sessie wordt afgesloten met een plenaire uitwisseling van inzichten, waarbij alle teams inspiratie en praktische ideeën delen.

Kortom, ervaar wat AI te bieden heeft, ontdek de mogelijkheden, regelgeving en risico’s, en ga naar huis met concrete handvatten om een AI-beleid op uw school vorm te geven en zelf met AI aan de slag te gaan.

 

Doelstellingen

 

  • Duidelijker begrip van AI; Een beter begrip ontwikkelen van wat artificiële intelligentie eigenlijk is, inclusief de kansen, risico’s en beperkingen ervan.
  • Beleidskaders hanteren; Inzicht krijgen in de bestaande wetgeving met betrekking tot het gebruik van AI en hoe deze van toepassing zijn op het onderwijs.
  • Randvoorwaarden van AI-gebruik identificeren: Weten aan welke randvoorwaarden de school moet voldoen om AI-tools effectief in te zetten in het pedagogisch beleid.
  • Praktische ervaring met Generatieve Artificiële Intelligentie; Vaardigheden ontwikkelen in het gebruik van generatieve AI-tools zoals Copilot, Gemini, ChatGPT.
  • AI-beleid formuleren en vormgeven; De eerste stappen zetten om een AI-beleid te ontwikkelen voor jouw school, scholengemeenschap en/of scholengroep dat kansen benut en risico’s minimaliseert.

Data & locatie

09/10/2024 in Nieuwstraat 122a, 1730 Asse

23/10/2024 in Nieuwstraat 122a, 1730 Asse

15/11/2024 in Nieuwstraat 122a, 1730 Asse

Begin- en einduur

09u00 - 12u00

09u00 - 12u00

13u00 - 16u00

Lesvorm

Fysiek

Fysiek

Fysiek

Doelgroep

ICT anker / TICT / PICT

Leidinggevende

Beleidsmedewerker

Technisch adviseur (coördinator)

CLB-medewerker

Onderwijsniveau

Kleuteronderwijs

Lager onderwijs

Secundair onderwijs

Deeltijds kunstonderwijs

Volwassenenonderwijs

Internaten

Cursusmateriaal

Hand-outs presentatie

Certificaat van Microsoft

Voorkennis nodig?

Geen voorkennis vereist

Prijs

€ 180

Deelnemers

Max. 24

Lesgever

Mark Willems

Lieve Van Assche

Thomas Vliebergh

Jessica Morseau

Mark Willems

Innovatie & ICT integratie – GO! PBD

Lieve Van Assche

Projectmedewerker EdHuB & AI bij HOWEST Hogeschool West-Vlaanderen

Thomas Vliebergh

Lector hogeschool bij HOWEST Hogeschool West-Vlaanderen

Jessica Morseau

CLIL teacher trainer, lector lerarenopleiding HOWEST Hogeschool West-Vlaanderen

Delen:

Niet meteen gevonden wat je zocht?

Je kan ons steeds contacteren via het contactformulier