Gedrag is communicatie, ook moeilijk gedrag bij kinderen en jongeren. In deze jaaropleiding maak je je de taal van moeilijk gedrag eigen waardoor je de functie, en de hulpvraag erachter kunt leren herkennen. Je krijgt achtergrondinformatie en leert dit gedrag kaderen. Waar ligt de oorzaak?
In een volgende stap maak je kennis met concrete pedagogische basistechnieken waarmee je dit gedrag op een preventieve, ondersteunende manier kan benaderen. Repressief, bestraffend werken wordt dan overbodig. Je krijgt ook tips mee om op schoolniveau veranderingen door te voeren, zoals bijvoorbeeld stresshoekjes waar leerlingen even een time-out kunnen nemen.
Tenslotte krijg je handvatten aangereikt om je team te inspireren, om hen mee te nemen in dit verhaal. Want als de kennis en knowhow enkel bij jou zit en botst op weerstand in het team, zijn tips (inzichten, methodieken en gesprekstechnieken) meer dan welkom!
Inschrijvingen gebeuren het beste met een kernteam van 2 à 3 personen per school. Stem je graag af over een goede samenstelling van het kernteam? Neem gerust contact op!
19/09/2024 in Kerkhoflaan 28, 3070 Kortenberg
15/10/2024 in Dieleghemse Steenweg 24-26, 1090 Jette
03/12/2024 in Dieleghemse Steenweg 24-26, 1090 Jette
16/01/2025 in Dieleghemse Steenweg 24-26, 1090 Jette
18/02/2025 in Dieleghemse Steenweg 24-26, 1090 Jette
13/05/2025 in Kerkhoflaan 28, 3070 Kortenberg
03/06/2025 in Kerkhoflaan 28, 3070 Kortenberg
09u00 - 15u30
09u00 - 15u30
09u00 - 15u30
09u00 - 15u30
09u00 - 15u30
09u00 - 15u30
09u00 - 15u30
Fysiek
Fysiek
Fysiek
Fysiek
Fysiek
Fysiek
Fysiek
Klasleerkrachten
Leerlingenbegeleiding
Zorgcoördinatoren
Opvoeders
NT2/OKAN leerkrachten
Kinderverzorgers
Leidinggevende
Beleidsmedewerker
Technisch adviseur (coördinator)
Administratief medewerker
CLB-medewerker
Kleuteronderwijs
Lager onderwijs
Kinderdagverblijven
Internaten
Hand-outs presentatie
Geen voorkennis vereist
€ 840,- p.p. (team 3p = 2 betalen)
Max. 24
Katelijne Van Lommel
Katelijne Van Lommel
Kinder- en jeugdpsychologe verbonden aan onderwijs, hulpverlening | Focus op professionalisering rond gedragsmoeilijkheden en Verfijnde Pedagogiek | Auteur