Wil jij graag stevig en zelfzeker voor de klas staan? Wil jij volop genieten van het lesgeven?
In dit traject leer je fysiek en mentaal weerbaar voor de klas staan. Via een psychomotorische benadering leer je stresssignalen herkennen en oefen je verschillende technieken om hier veerkrachtiger mee om te gaan. We koppelen het theoretisch kader van de zes rollen van de leraar en de nieuwe autoriteit aan praktische voorbeelden uit het werkveld.
Bewust omgaan met ademhaling, emoties en lichaamstaal. Het belang van alle rollen van de leerkracht en hoe hier rekening mee te houden in je lesopbouw, het contact met de leerlingen en je klasmanagement. Transfer naar de klasvloer met als doel stevig en bewust voor de klas te staan.
Sessie 1 – volledige dag
Theoretische kennis rond lichaamsbewustzijn, de zes rollen van de leraar en nieuwe autoriteit. Telkens met de transfer naar de klasvloer: lichaamstaal, oogcontact, stevig staan, ademhaling, stemgebruik, … Op het einde van de eerste sessie maakt elke deelnemer een SMART-actieplan om met de opgedane kennis en aangeleerde technieken aan de slag te gaan op de werkvloer.
Sessie 2 – halve dag
Zelfevaluatie, bespreking en uitwisseling van ervaringen op de werkvloer in kleine groepen, aan de hand van het SMART-actieplan en de zelfevaluatie.
Hoe de zes rollen en nieuwe autoriteit verder integreren als leerkracht.
De rollen van de leraar: Het belang van een gestructureerde aanpak en duidelijk leiderschap. We koppelen het theoretisch kader van de 6 rollen van de leraar aan praktische voorbeelden recht uit het werkveld.
Autoriteit: theorie: ‘nieuwe’ versus ‘oude’ autoriteit. Welke leerkracht kan, wil jij zijn? Hoe pak je dit aan?
27/03/2025 - Moutstraat 24, 1000 Brussel
22/04/2025 - Kerkhoflaan 28, 3070 Kortenberg
09u00-16u00
13u00-16u00
Fysiek
Fysiek
Klasleerkrachten
Leerlingenbegeleiding
Zorgcoördinatoren
NT2/OKAN leerkrachten
Beleidsmedewerker
Technisch adviseur (coördinator)
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Deeltijds kunstonderwijs
Volwassenenonderwijs
Geen voorkennis vereist
€ 180
Max. 20
Goedele Janssens
Goedele Janssens
Goedele is kinesitherapeut, leerkracht en beleidsmaker. Ze traint en begeleidt leerkrachten in hun persoonlijke groei om krachtig en met plezier voor de klas te staan. Voordien was ze 30 jaar werkzaam in een school voor buitengewone jongeren in onze bruisende hoofdstad.