Mentor in onderwijs - Bouwsteen 2 - Sterk in je mentorschap

Cursusdetails

gratis
Startdatum
18/11/2025
Tijdstip
09u00 - 16u00
Locatie
EhB, Campus Kanal, Slotstraat 28, 1000 Brussel

Inhoud

Op deze dag verdiepen de deelnemers zich in hun rol als mentor. Ze leren het verschil tussen mentor, coach, evaluator en collega, en verkennen de spanningsvelden die kunnen ontstaan tussen deze verschillende rollen.

Vertrekkend van hun eigen ervaringen, krijgen ze theoretische handvatten en inzichten over het profiel van de startende leraar.

De deelnemers leren hoe ze het leerproces van startende leerkrachten kunnen stimuleren en hun welbevinden positief kunnen beïnvloeden. Er is veel ruimte voor uitwisseling van ervaringen en reflectie, zodat mentoren van elkaar kunnen leren en hun begeleiding verder kunnen versterken.

Praktisch

Waar en wanneer
Data Adres Tijdstip Lesvorm
18/11/2025 EhB, Campus Kanal, Slotstraat 28, 1000 Brussel 09u00 - 16u00 Fysiek
Waarom wordt deze bij- en nascholing georganiseerd?

Het lerarentekort en de ‘praktijkshock’ bij startende leerkrachten vormen een grote uitdaging voor het onderwijs. Een sterke mentor kan het verschil maken in hun welzijn, groei en behoud binnen het beroep.

Veel mentoren ervaren echter moeilijkheden bij het begeleiden en geven van (negatieve) feedback. Een gerichte mentorenopleiding biedt hen de nodige vaardigheden en ondersteuning om startende leerkrachten optimaal te begeleiden.

Zo bouwen we samen aan een toekomst met veerkrachtige en gemotiveerde leerkrachten.

Doelstellingen

Na deze vorming kunnen deelnemers:

    1. De verschillende rollen van mentor verduidelijken
      • Het verschil tussen mentor, coach, evaluator en collega begrijpen en toepassen in de praktijk.
      • Inzicht krijgen in hun eigen rol en taken als mentor in relatie tot de andere rollen binnen het onderwijs.
    2. Spanningsvelden in mentorschap exploreren
      • Reflecteren op hun eigen ervaringen en de verschillende spanningsvelden tussen hun mentorrol en andere rollen (zoals collega of evaluator).
      • Leren omgaan met de uitdagingen die ontstaan door deze spanningen in de begeleiding van startende leerkrachten.
    1. Inzicht krijgen in het profiel van de startende leraar
      • Het leerproces en de behoeften van startende en toekomstige leraren beter begrijpen.
      • Strategieën ontwikkelen om het leerproces van de startende leraar te stimuleren en diens welbevinden positief te beïnvloeden
Doelgroep

Voor ‘mentoren’, daarmee bedoelen we leerkrachten of aanvangsbegeleiders die één of meerdere studenten van de lerarenopleidingen van EHB rechtstreeks begeleiden tijdens hun stages, zowel generatiestudenten als LIO’s 

Schrijf je in - 18/11/2025

Cursusdetails

gratis
Startdatum
18/11/2025
Tijdstip
09u00 - 16u00
Locatie
EhB, Campus Kanal, Slotstraat 28, 1000 Brussel