Artificiële intelligentie in schoolbeleid

Artificiële intelligentie in schoolbeleid

De wereld van generatieve artificiële intelligentie (AI) is volop in beweging en dringt steeds dieper door in het onderwijs. Voor schoolleiders en beleidsteams roept dit belangrijke vragen op. Wat is AI precies? Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen? Hoe kunnen we AI op onze school integreren en welke standpunten dienen we in te nemen en welke beleidskeuzes brengt dit met zich mee? Mogen onze lerenden, leerkrachten en andere personeelsleden AI gebruiken? En zo ja, onder welke voorwaarden? Moeten we dit opnemen in het schoolreglement? Hoe kunnen we een doordacht AI-beleid ontwikkelen dat kansen benut en risico’s minimaliseert?

 

In dit opleidingstraject bieden we u inzichten om deze vragen samen te beantwoorden en reiken we praktische hulpmiddelen aan om het gesprek over AI binnen uw school en onze scholengroepen te faciliteren. We helpen jou antwoorden te vinden op deze vragen en maken zo samen werk van een gezamenlijk AI-beleid voor onze eigen specifieke context.

 

Aanpak & programma

DAG 1

In de eerste module krijg je een introductie over wat AI is en hoe genereatieve AI Chatbots tot stand gekomen zijn. We verkennen kort de geschiedenis van AI Chatbots, het ecologische aspect als ook mogelijke gevaren die deze nieuwe technologie met zich mee brengt.
Nadien gaan we praktisch aan de slag om samen stap voor stap onze eerste opdrachten te leren geven. Hierbij staan we stil bij veiligheid van informatie als ook gebruiksgemak. Naar het einde van de dag leren we jullie aan de hand van verschillende kaders wat prompten is en met welke parameters je allemaal kan rekening houden. We sluiten af met een totaal overzicht waarmee je leert prompten als een pro. 
Je gaat dus ook zelf praktisch aan de slag met AI. Als schoolleider of beleidsmedewerker is het essentieel om zelf ervaring op te doen met generatieve AI en platforms zoals Copilot, Gemini en ChatGPT. We beginnen met een introductie in het schrijven van effectieve prompts volgens het Doel-TRICK promptkader van PBD-GO!. Daarna werken we in kleine teams aan AI-implementatieplannen, waarbij we gebruikmaken van de intelligentiedriehoek die menselijke intelligentie, kunstmatige intelligentie en samenwerkingsintelligentie combineert. Elk team bouwt voort op de theorieën en ethische richtlijnen die ’s ochtends zijn besproken.

DAG 2

In de tweede module verkennen we de Europese en Vlaamse richtlijnen met betrekking tot AI. We bespreken de randvoorwaarden waaraan scholen moeten voldoen om AI effectief in te zetten in hun onderwijsbeleid, met speciale aandacht voor evaluatiebeleid. Het doel van deze sessie is om de eerste stappen te zetten naar een concreet AI-beleid op uw school.  We brengen samen met jullie de risico’s in kaart waartoe je wettelijk verplicht bent op school. Je krijgt voorbeelden van bestaande gebruikskaders om vervolgens zelf een eigen versie voor jouw school te leren maken. Ook hiervan bieden we voorbeelden van uitgewerkte materialen als ook verschillende manieren van aanpak die bij jouw school kunnen passen.

DAG 3

Tijdens de laatste module komen we samen met de deelnemers van het traject AI in de klas. Deze collega’s hebben heel wat verschillende AI-tools leren kennen en gebruiken. Zij zijn zeer gemotiveerd om met de verschillende tools aan de slag te gaan. Zowel voor hun eigen werk als mogelijks ook eerste stappen met lerenden. Samen brengen we alle noden en risico’s in kaart om zo een gezamenlijk plan van aanpak voor jouw school op te maken. Je gaat tijdens deze sessie dus actief in gesprek met collega’s uit jouw of andere scholen om zo een beeld te krijgen op de vragen die je ook op jouw school kan verwachten. Samen brengen we dit in kaart en leren we jou hoe je dit gestructureerd kan aanpakken om op een veilige manier eerste stappen te zetten op jouw eigen school.

We onderzoeken hoe deze inhoud kan worden afgestemd op de specifieke context en visie van uw school. De sessie wordt afgesloten met een plenaire uitwisseling van inzichten, waarbij alle teams inspiratie en praktische ideeën delen.

Kortom, ervaar wat AI te bieden heeft, ontdek de mogelijkheden, regelgeving en risico’s, en ga naar huis met concrete handvatten om een AI-beleid op uw school vorm te geven en zelf met AI aan de slag te gaan.

 

Doelstellingen

 

  • Duidelijker begrip van AI; Een beter begrip ontwikkelen van wat artificiële intelligentie eigenlijk is, inclusief de kansen, risico’s en beperkingen ervan.
  • Beleidskaders hanteren; Inzicht krijgen in de bestaande wetgeving met betrekking tot het gebruik van AI en hoe deze van toepassing zijn op het onderwijs.
  • Randvoorwaarden van AI-gebruik identificeren: Weten aan welke randvoorwaarden de school moet voldoen om AI-tools effectief in te zetten in het pedagogisch beleid.
  • Praktische ervaring met Generatieve Artificiële Intelligentie; Vaardigheden ontwikkelen in het gebruik van generatieve AI-tools zoals Copilot, Gemini, ChatGPT.
  • AI-beleid formuleren en vormgeven; De eerste stappen zetten om een AI-beleid te ontwikkelen voor jouw school, scholengemeenschap en/of scholengroep dat kansen benut en risico’s minimaliseert.

Data & locatie

24/02/2025 - Nieuwstraat 122a, 1730 Asse

04/04/2025 - Nieuwstraat 122a, 1730 Asse

27/05/2025 - Nieuwstraat 122a, 1730 Asse

Begin- en einduur

13u00 - 16u00

09u00 - 12u00

13u00 - 16u00

Lesvorm

Fysiek

Fysiek

Fysiek

Doelgroep

ICT anker / TICT / PICT

Leidinggevende

Beleidsmedewerker

Technisch adviseur (coördinator)

CLB-medewerker

Onderwijsniveau

Kleuteronderwijs

Lager onderwijs

Secundair onderwijs

Deeltijds kunstonderwijs

Volwassenenonderwijs

Internaten

Cursusmateriaal

Hand-outs presentatie

Certificaat van Microsoft

Voorkennis nodig?

Geen voorkennis vereist

Prijs

€ 180

Deelnemers

Max. 25

Lesgever

Mark Willems

Niels Lievens

Bram Cuyt

Mark Willems

Innovatie & ICT integratie

GO! PBD – Cel O&I & GO! Sandbox

Niels Lievens

Lector - Onderzoeker HOWEST

Hogeschool West-Vlaanderen

Bram Cuyt

Hoofd Onderwijstransformatie

Lesgever & begeleider Clever | Pedagoog | EdTech Specialist – Meer dan 20 jaar ervaring als pedagogisch en technisch coach,
Apple ADE – Microsoft MIEE / Master Trainer – Google GCE

Delen:

Niet meteen gevonden wat je zocht?

Je kan ons steeds contacteren via het contactformulier